Какво наричаме "меки умения" /soft skills/ и защо те са важни?​

        Разглеждате обяви за работа, отсявате публикациите с подходящи за Вас позиции, а в раздела с изискванията всеки път виждате: „Добри комуникационни умения“ или „Екипен играч“ или „Умения за вършене на много неща едновременно“. Завъртате ли очи в признак на отегчение, оставяйки ги да стоят в пространството, или им обръщате необходимото внимание, точно както го правите, когато става въпрос за нужните за дадената позиция квалификации?

        Трябва да внимавате, защото тези „вметки“ Ви казват всъщност кои личностни качества (т.нар. меки умения) са от решаващо значение за позицията, за която кандидатствате. И те често са също толкова значими, колкото и твърдите умения (професионалните квалификации), когато става въпрос за търсене на работа и за цялостен успех в кариерата.

В статията ще откриете информация за:

  • Какво представляват меките умения?
  • Защо меките умения са важни?
  • Как можете да подобрите своите меки умения?
  • Как можете да подчертаете най-добре Вашите меки умения в процеса на търсене на работа?
  • Примери за меки умения.
  1.     Какво представляват меките умения?

         Меките умения са най-фините инструменти, с които шлифовате начина, по който работите. Те са притежаваните от Вас личностни качества, които диктуват моделите, по който общувате с другите (известни също като междуличностни умения). А те от своя страна непосредствено оказват влияние на начина, по който се представяте на работното си място. Например, една голяма категория меки умения са комуникативните умения, които Ви помагат да взаимодействате с Вашите колеги, клиенти и всеки друг, който срещнете на работното си място. Силните комуникативни умения означават по-малко недоразумения в работния процес, по-сигурни индикации за напредък и постигане на целите на компанията и не на последно място – по-сплотена работна среда.

           Докато твърдите умения често се основават на конкретни знания, меките умения се фокусират повече върху поведението и навиците Ви в работни ситуации. Предлагате ли нестандартни решения при наличие на казус? Можете ли да проведете презентация, която кара всички в стаята да седнат и да обърнат внимание? Винаги ли се намесвате, за да помогнете, когато някой от Вашия екип има нужда от това? Това са именно демонстрации на Вашите меки умения, съответно – креативност, ораторски способности, работа в екип.

        Меките умения също са по-субективни от твърдите умения. Твърдението, че знаете как да подготвите нечии данъци или как да качите дадено съдържание, използвайки WordPress, е доста просто и лесно проверимо:

  1. Данъците правилно ли са подадени?
  2. Качено ли е съдържанието?

          Ако отговорите на тези въпроси са положителни, значи тогава наистина имате тези умения. Но това, че сте добър лидер, не би могло да бъде толкова категорично твърдение, защото резултатът от него не се проявява веднага. На първо място изниква въпросът „Какво означава да си добър лидер?“. Това понякога е трудно да се обясни или пък да се покажат конкретни резултати от твърдението. Също така би могло да бъде трудно да се научи във времето, ако по своята същност личността Ви не носи характеристиката „лидер“, за разлика от твърдите умения, които са дело на упорит труд и постоянство.

  1.    Защо меките умения са важни?

       Помислете за Вашите любими и най-възхитителни колеги, преподаватели, мениджъри и лидери. Кои са първите образи, които изкачат в съзнанието Ви? Какво Ви накара да изберете точно тези хора? Дали защото са чудесни в анализирането на данни? Може би, но е малко вероятно овладяването на твърдо умение да е единствената причина. По-вероятно е да Ви е било приятно да общувате с тези хора и да сте оценили как те са си вършили работата. Беше ли въпросният колега винаги развълнуван да се потопи в нов проект до такава степен, че да мотивира и останалите в екипа? Онзи любим шеф винаги ли се е опитвал да се съобрази с живота на хората в екипа му извън работата? Начинът, по който вършите работата си и си взаимодействате с другите, са критични компоненти на работното място. Така че меките умения са от решаващо значение за Вашия успех и репутация, независимо каква е позицията Ви и колко опит имате в дадена компания. 

           Сега помислете за екип, от който сте били част, и хората там наистина са вършили нещата по начин, който Ви е карал да се чувствате удовлетворени. Каква според Вас е била причината? Разбира се, хората от екипа вероятно са имали твърдите умения, необходими за изпълнение на работните им задачи, но това със сигурност не е ключът. Ключът се крие по-скоро в меките умения, които те са притежавали. Може би иновативното мислене и креативността са процъфтявали. Може би комуникацията в екипа е била много отворена и директна, без обаче да е била сурова. Може би средата е била много сплотена и хората никога не са били обвинявани за „провалите“ им, а по-скоро са били насърчавани да намерят правилния изход от ситуацията. Меките умения правят всичко това възможно.  

            Меките умения, също така, са по-непреходни от твърдите. Много меки умения ще продължат да са необходими в бъдеще, независимо колко се изменят във времето индустрията и пазарът. Много от най-често срещаните технологични инструменти, като тези, които използваме за социални медии или оптимизация на търсачки, дори не са съществували доскоро – както съответно и твърдите умения, които вървят с тях. Технологиите ще продължат да се развиват, което означава, че твърдите умения, от които се нуждаете сега, може да не са толкова важни след 5 или 10 години. От друга страна, да работиш упорито и да бъдеш надежден едва ли някога ще излезе от мода. 

  1.    Как можете да подобрите своите меки умения?

        Т. к. те не се основават на конкретни знания като твърдите, меките умения често се считат за по-трудни за учене и укрепване. Разбира се, това е факт, но този факт далеч не означава, че не можете да подобрите своите меки умения във времето. Първото нещо, което трябва да направите, е да установите доколко са развити те към момента.

  • Погледнете минали отзиви от Ваши представяния или поискайте текуща обратна връзка: Има ли общи засегнати теми в коментарите, било то положителни или отрицателни?
  • Разгледайте своите минали и настоящи работни/учебни задължения и се опитайте да определите кои меки умения са Ви помогнали да успеете в работата/обучението си и кои биха Ви помогнали да се развивате занапред.
  • Направете оценка на уменията си с тест. След което определете една или две области, върху които искате да се фокусирате първо. Тогава, както всичко останало, меките умения могат да бъдат усъвършенствани чрез практика. Поставяйте се в различни ситуации, в които ще трябва да разгърнете меките си умения. Започнете стъпка по стъпка. Например, притеснявате ли се от говорене пред публика? В такъв случай можете да представите кратка презентация пред Вашия екип/курс. Липсват ли Ви лидерски умения? Поемете организацията и ръководството на следващия възможен проект. И винаги, винаги, винаги искайте обратна връзка за представянето си! Разбира се, можете да се запишете и на специализирано обучение за усъвършенстване на Вашите меки умения. 
  1.    Как можете да подчертаете най-добре Вашите меки умения в процеса на търсене на работа?

           Когато търсите работа, работодателите се интересуват не само от това какво можете да правите, но също и от начина, по който бихте го направили и съответно как бихте се вписали в екипа. Как можете да разберете кои меки умения имат най-голямо значение за определена работа? Прегледайте длъжностната характеристика! Компаниите не търсят човек, който обръща голямо внимание на детайлите, без причина. Можете също така да разгледате профилите в LinkedIn на хора, които работят във фирмата, и да видите какви умения притежават те. Бихте могли също да говорите с хора, които вече работят на дадена позиция в конкретна фирма, която Ви интересува, и да ги попитате кои меки умения са най-важни за постигане на успех. След това в процеса на кандидатстване можете да ги подчертаете по няколко начина:

  • В автобиографията си

    Много хора, търсещи работа, смятат, че основната мисия на тяхната автобиография е да покаже техните твърди умения. Важна част от нея обаче заемат и меките умения. Постарайте се те също да блеснат. Може да включите най-важните си меки умения в отделно резюме към автобиографията. Може също да посочите меките умения, директно свързани или упоменати в описанието на длъжността, за която кандидатствате, в случай, разбира се, че това отговаря на реалността. Не забравяйте, че всеки може да каже, че притежава силни лидерски умения или способност за решаване на проблеми. Затова, за да имат Вашите думи истинска сила, Вие трябва да покажете на бъдещите си работодатели как сте използвали меките си умения досега и какво сте постигнали.

  • В мотивационното си писмо

    Мотивационните писма са чудесно място да разгърнете Вашите меки умения. Разкажете история, която свидетелства за това, че притежавате някои от меките умения, упоменати в длъжностната характеристика, за да се подчертае Вашата годност за дадената роля. Ако характеристиката изисква някой с „отлични организационни умения“, Вие бихте могли да подчертаете своите, като ги подкрепите с примери от досегашния Ви опит.

  • По време на интервю за работа

       Когато отговаряте на въпроси по време на интервю, хубаво е да давате примери за това как сте използвали своите меки умения в професионалния и личния си опит досега. Помислете на кои от Вашите меки умения искате да наблегнете преди интервюто си и се подгответе с истории, които показват тези умения в действие. Структурирайте отговорите си по начин, по който да включите не само това как сте използвали уменията си, но и какви резултати сте постигнали. Поведението Ви преди, по време и след интервюто също ще покаже на работодателите някои от Вашите меки умения в действие. Всеки имейл, който изпращате, и всяко телефонно обаждане, видео среща или лично взаимодействие, което имате с някой от компанията, за която кандидатствате, казва по нещо за Вашите комуникативни умения. Пристигането навреме за интервю говори за Вашата надеждност и умения за управление на времето. Предварително подготвените адекватни и любознателни въпроси за Вашата бъдеща роля в компанията ще покажат на интервюиращия, че сте инициативен. А искрената Ви реакция на чутите отговори ще покаже Вашата съпричастност и умение за активно слушане.

  1.    Примери за меки умения.

         Ето някои от най-важните меки умения, заедно с конкретни примери, които попадат под всяка категория. Този списък не е изчерпателен, но можете да го използвате, за да започнете да мислите кои меки умения имате и кои бихте искали да развиете в бъдеще.

Комуникативни умения

      Всяка работа включва някакъв вид комуникация. Наличието на ефективни комуникационни умения е от жизненоважно значение за всяка длъжност и може да повлияе на редица преживявания на работното място.

     Ето и някои примери за добри комуникационни умения:

  • Активно слушане
  • Даване на ясна обратна връзка
  • Умения за водене на преговори
  • Невербална комуникация / четене на езика на тялото
  • Убеждаване
  • Умения за добро презентиране
  • Ораторски умения / умения за говорене пред публика
  • Добър изказ
  • Добро ниво на писмена комуникация

Лидерски умения

         Не пропускайте този раздел само защото не кандидатствате за мениджър или служител на висше ниво. Не е нужно да бъдете лидер, за да демонстрирате лидерство. Служителите на всяко ниво могат да демонстрират своите лидерски умения в екипите си в процеса на работа по дадени проекти.

    За притежаване на лидерски умения свидетелстват следните качества:

  • Управление / разрешаване на конфликти
  • Бързо и точно вземане на решения
  • Емпатия
  • Гъвкавост
  • Даване и приемане на обратна връзка
  • Мотивиране на другите
  • Управление на проекти
  • Изграждане на взаимоотношения
  • Управление на таланти

Умения за решаване на проблеми

              Важна част от процеса на работа, независимо от какво естество е тя, е решаването на проблеми. Не всеки проблем има ясен отговор. Затова способността да знаете как да подходите към нови или особено трудни проблеми е ключово меко умение.

    За да се справяте добре с решаването на проблеми, са Ви необходими:

  • Аналитично мислене
  • Критично мислене
  • Способност за бързо вземане на решения
  • Иновативно мислене
  • Находчивост
  • Правене на проучвания
  • Управление на риска

Умения за сътрудничество и работа в екип

             Трябва да знаете как да се сработите с другите в името на постигане на обща цел. Това може да се прояви, например, в загрижеността Ви дали презентацията е направена навреме и както трябва за срещата днес, или пък в това да помогнете на Вашата компания да постигне целите си за тримесечието и за годината. Тези умения говорят за способността Ви ефективно да работите като част от екип.

  • Сътрудничество
  • Надеждност
  • Емоционална интелигентност
  • Емпатия
  • Мотивиране на другите
  • Търпение
  • Уважение към различията
  • Самосъзнание
  • Тактичност

Работна етика / стил на работа

          Тези меки умения са свързани с Вашия подход към работата. Ще видите, че някои от тези черти и способности са противоположни помежду си. Това е така, защото няма правилен стил на работа, а по-скоро има някои работни навици и личностни качества, които са по-подходящи за дадена компания и съответната работна среда.

  • Способност да работите под напрежение
  • Адаптивност
  • Пъргавина
  • Внимание към детайлите
  • Глобален поглед над нещата
  • Съвестност
  • Творческо мислене
  • Любопитство
  • Ентусиазъм
  • Бързо придобиване на нови знания и умения
  • Независимост
  • Почтеност
  • Спазване на срокове
  • Оптимизъм
  • Организация
  • Отборен играч
  • Постоянство
  • Надеждност
  • Ориентираност към резултатите
  • Самоинициативност
  • Управление на времето