СОФ Кънект – операторът на летище София

Да сбъднем бъдещето заедно!

СОФ Кънект е лицензираният оператор на най-голямото международно летище в България – летище София.
От април 2021 г. СОФ Кънект е концесионер на летище София за след-ващите 35 години.
За периода на концесията компанията предвижда инвестиции от 624 млн. евро за развитието и модернизирането на столичното летище, което ще допринесе за икономическия просперитет на региона, привличането на повече туристи и превръщането на България в предпочитана дестинация.

Инвестиционната стратегия на предвижда трансформацията на столичния аеропорт в петзвездно регионално летище и изграждането на трети пътнически терминал. Подобряване на пътническото пре-живяване, разширяване на авиаци-онната свързаност на България с Европа и света, приложението на зелената енергия, чистата околна среда и устойчиво развитие са сред основните приоритети в стратегията за модернизация на летище София.

Трансформацията на летище София е с фокус върху най-големия актив – хората.


Разгръщането на техния потенциал е от решаващо значение за дълго-срочния успех на СОФ Кънект. Компанията предоставя възможности на служителите си, които са в съответствие с техните цели за развитие. Освен задължителните обучения се провеждат и много допълнителни, насочени към повишаване на квалификацията и професионалното развитие.
Интересни, многопластови, структурирани за нуждите на служителите, обученията по теми като Управление на промяната, Обслужване на кли-енти, Управление на конфликти, Ръководене на ефективни срещи, Разре-шаване на проблеми, Презентационни умения, Умения за преговори и др., обогатяват и усъвършенстват компетенциите на всеки участник в тях.
Успешно се провежда и първата, специално създадена за ръководители, обучителна програма за развитие на мениджърския потенциал. Плановете на СОФ Кънект за развитие на хората ще спомогнат за изграждане на експерти и лидери, конкурентноспособни в световен мащаб.


  • Летище София трансформира своя бизнес модел към по-устойчив, внедрявайки екологични, социални и управленски практики в своята стратегия и бизнес операции.
  • Инвестираме в зелена енергия и вече започна работа по изграждането 20-мегаватов фотоволтаичен парк, който да посрещне енергийните ни нужди
  • Обновяваме автомобилния си парк на летище София с електрически автомобили и зарядни станции, като до момента имаме 34 хибридни и електрически автомобили до края на 2023 очакваме 12 зарядни станции.
  • Ние специално отговорна компания с отношение към местните общности и служителите си.
  • Партнираме си с инициативата ,,Истински мед“ в една страхотна кауза – грижата и опазването на пчелите.
  • Организираме страхотни инициативи, насочени към нашите колеги и техните деца – ,,Гордея се с труда на моите родители“, организирана от Българска мрежа на Глобалния договор на ООН (БМГД) съвместно със СОФ Кънект.
  • Участваме активно всяка година в ,,Базар на професиите“ на Българска мрежа на Глобалния договор на ООН (БМГД), за да разкрием повече интересните професии на летище София.
  • През 2023 г. организирахме първия по рода си Авиационен Кариерен Форум, който събра работодатели от екосистемата на летището, представяйки интересни професии, свързани с авиацията.
  • Фокусираме се върху обучението на нашите служители и тяхното професионално развитие.

Нашият ESG доклад е тук:


“Хирурзите“ на летището Алекс
и Деян и защо в тяхната професия
са най-важни отборната игра,
прецизността и хладнокръвието.
Разговор с Александър Колев,
директор на дирекция ,,Управле-ние на летателното поле“ и Деян Миланов, ръководител на отдел „Контролен център за летищни операции“.
Срещам Алекс и Деян след като
неколкократно сме се уговаряли да направим разговора, но все са се появявали други по-важни задачи. Тук идва веднага репликата „Работим на летище“ и това обяснява

защо все не им остава време да разкажат за своята работа, как гледат на нея, какво
ги мотивира да я вършат с такава
всеотдайност всеки ден. Те, двамата едва ли имат нужда от представяне, но пък това, което правят е достойно за сценарии на поне дузина холивудски блокбъстъри – в които ще има от
всичко и съспенс, и драма, епични
моменти…и комедия. И моята първа среща (не тази за разго-вора) с тях си беше като на филм, но нея ще запазя за личните мемоари.

Преди всичко, обаче съм респектирана, че поставят на първо място екипа и не само пряко тези тимове, които ръководят. Гледат на летището като механизъм на часовник, в който всеки елемент трябва да работи в синхрон с другите така че, пътникът когато самолета излети да каже: „Изкарах си супер на това летище, въпреки, че съм станал в 3 през ощта!“.
„Тате маха с палки и самолетите го следват“ – така възприемат децата на Алекс професията му. Следват го не само самолетите, но и неговите колеги, за които през всичките години откакто работи тук са му повярвали като професионалист и лидер.
Динамично, натоварено и отговорно – трите думи, с които Деян описва накратко работата си и сред тях ключова е огромната отговорност, която носят за безопасността на пътниците и колегите.

Оставям на въображението ви да си представите мащаба и значението на
тази дума изречена и обживяна от него. Питам ги за най-предизвикател-ната ситуация, която са преживели. Ами например самото преструктури-ране е огромно предизвикателство, казват те. Някои неща тук са се
правили 30-40 години по един начин и ние сега променяме всичко затова
най-важната е смяната на мисленето. Да накараме хората да ни повярват,
че правим всичко най-добро за тях. Управляват два екипа от около 20 и 50 души. За мен те двамата са истински game changers!

Кои са най-важните качества, които трябва да притежава човек, за да
работи това е логично следващият ми въпрос и отговорът им е: multitasking, гъвкавост, както и издръжливост на стрес. Тук Алекс добавя, че е много важно този стрес да не се пренася от работата в къщи и обратно. Мисля, че това дори не е необходимо да обясняват защо.


A иначе докато обсъждаме предизвикателствата небрежно казват „е имали сме аварийни ситуации, бомбени сигнали…“

В професионален аспект и двамата имат стотици истории, за които
твърдят, че постоянно „главата ни е в торбата“. Деян ярко откроява един
случай и това е този с аварийното кацане на самолета на Turkish Airlines
през февруари миналата година когато той наистина си е помислил,
че ще се случи непоправимото. Ако ви е интересно можете да прочетете
повече за случая в интернет.

Питам ги дали са станали цинични като лекарите след като понякога срещат и смъртта в първо лице. За мое голямо учудване те са супер чувствителни и за тях всеки един пътник е важен, а те мислят в един момент най-малко за 200 души колкото приблизително са пътуващите в един полет, като имаме предвид, че често за кратък период от време кацат няколко самолета умножаваме поне по 4 това число.

И за да не става супер сериозно и драматично двамата ме разсмиват
с историята за Cessna-та с латекса, която се е превърнала в нещо като
летищна легенда (ако не сте я чували, непременно ги накарайте да ви я
разкажат, защото аз се смях с глас на нея.

Не мога да се сдържа да ги питам дали гледат филми със сюжети за летища и самолети, и съм много изненадана, че следят дори най-актуалния сериал “Hijack/Отвличане“ с Идрис Елба.
Затова докато Алекс разказва за тежките зими на летището и борбата
със снеговалежа, неминуемо в главата ми се появяват кадрите от „Умирай
трудно 2“. И Алекс и Деян са израснали в семейства свързани с авиацията и летището, което някакси веднага ме провокира да ги попитам дали биха
стимулирали и децата им да следват техния път, и двамата без да се замислят казват категорично „Да!“.

Търпение, повече инициативност и желание за поемане на отговорност са решаващи, според тях, за да преходим и успешно да осъществим трансформацията на летището. Доверяват им се всеки ден техните екипи, вярвам че те са лидерите на положителната промяна, които да следваме.

Сканирайте за кариерните ни възможности:

Образование:(Required)