| |

Online Career MeetUp – IT & Software

Този месец в Talent Club организираме Online Career MeetUp на тема IT & Software. Събитието ще се състои на 17 и 24 Февруари в платформата Zoom. Можете да се запишете за събитието от тук. Лекторите, които участват в събитието, са изключително интересни и затова решихме да направим кратко интервю с всеки един от тях, в което те да могат да ви дадат някои полезни съвети за кариерния път в IT сферата.

  1. Какво Ви вдъхновява в работата Ви? Защо избрахте тази професия?
  • Ивайло Йоргов, Управляващ директор – GemSeek

Работата по разбирането на потребителското поведение много прилича на детективска работа или на археологически разкопки. И в трите случая релано става въпрос за разрешаване на загадки!

Заставаш пред един хълм и знаеш, че вътре в него има нещо заровено дълбоко, и искаш да разбереш какво е то, да достигнеш до същността му. Започваш бавно, подхождаш от различни места, методично премахваш слоеве от пръст и прах докато пред очите ти не започне да се разкрива нещо прекрасно, подредено и разбираемо. На практика, хълмът се е превърнал в красива статуя, в разкошен дворец, или в изящно изработено съкровище.

Или ако го погледнем от гледната точка на един детектив, в началото получаваш информация за крайното състояние – тук е налице такъв и такъв резултат от нечии действия. Въпросът е: „Как използвайки често много ограничен брой следи да достигнем до истината?“ Необходима е изключително методична работа, внимание към детайла и много важно – въображение! – за да направим връзките между неща, които не са очевидно свързани помежду си. И историята постепенно се разплита. Задаваш въпрос тук, намираш индикация там, говориш с различни хора и започваш да виждаш общата картина.

Същото до голяма степен правим и ние когато анализираме потребителското поведение. Започваме с това, което знаем, търсим улики и насоки, използваме въображението си и вкарваме много методична работа докато в крайна сметка успеем да видим защо потребителите правят това, а не нещо друго; защо са доволни от тези услуги, но не са доволни от други; защо харесват тази марка, а не друга; и още стотици въпроси, които можем да си зададем!

Мисля, че едно от най-прекрасните неща в тази професия, е това колко широк опит придобиваш. Поради това, че работим на проектен принцип, имаме възможността в една година да се срещнем с изключително широк набор от клиенти, всеки от които е на различен етап в разбирането си на потребителското поведение и съответно има нужда от различен тип подкрепа. На практика всеки ден ти предлага нова загадка, и ново интелектуално предизвикателство за разрешаване.

2. Кой е най-ценният урок, който научихте от работата си досега?

  • Ивайло Йоргов, Управляващ директор – GemSeek

Много са, разбира се, но за мен най-важното е, че всеки ден се убеждавам и го виждам на практика, че постоянството в работата и дори още повече – в научаването на нови неща – се отплаща. Всички ние идваме от различни места, знаем различно количество информация, имаме различни умения и т.н. Някои от нас знаят и могат повече, други по-малко; някои са добри в работата с цифри, други с хора; някои разказват прекрасни бизнес истории, други имат невероятни познания за методите за анализ на данни.

Всичко това е важно, разбира се, особено в началото на кариерата. Това, което за мен обаче е по-важно, е какво правим за да продължим да се развиваме – да ставаме все по-добри в нещата, които умеем да правим и да се научаваме да правим неща, които преди не сме умеели. Личното ми мнение е, че всички можем да се научим да правим всичко и това, което виждам е, че хората, които вярват в това, успяват да постигнат невероятни неща и да станат страхотни професионалисти с широк набор от умения.

3. С какво от своя кариерен път се гордеете най-много? Бихте ли променили нещо, и ако да – какво?

  • Ивайло Йоргов, Управляващ директор – GemSeek

За мен най-голямото удоволствие в работата ми е да виждам хората около мен да успяват да постигнат целите си. Прави ме изключително щастлив да видя наш клиент, който използва това, с което ние го подпомагаме, и успява на пазара. Това ми показва, че нещата, които правим, имат смисъл и работят! Може би малко по-голямо удоволствие ми доставя, честно казано, когато видя мои колеги, които се развиват и успяват да постигнат кариерните (или личните) си цели. Блазни ме мисълта, че аз и ние като компания имаме принос към този успех, че сме създали средата, в която хората да се развиват, че сме подпомогнали някого по пътя му.

4. Кое е най-голямото предизвикателство, с което се сблъскахте в кариерата си, и как се справихте с него?

  • Васил Панчев, CIO в Пощенска банка, началник управление “Информационни технологии”

Най-голямото предизвикателство за мен, с което се налага да се справям всеки ден, са хората. Всеки човек е цял различен свят и различно предизвикателство. Дори и обобщението на хората в поколения е предизвикателство, когато колектива е изграден от няколко различни поколения хора. Хората са и ключовия ресурс в ИТ бизнеса, всичко останало се купува с пари J. Препоръката ми е, всеки професионалист да не пренебрегва човешките взаимоотношения и общуване, да полага усилия за подобряването им и да инвестира време за обучение в меки умения, като например емоционална интелигентност.

  • Пламен Иванов, ръководител отдел „Дигитални продукти” в Пощенска банка

Най-голямото предизвикателство за мен не са техническите проблеми и тяхното разрешаване. За мен най-трудни са две неща – работата с хората всеки ден и баланса между работа и личния живот. Тези предизвикателства се решават с много търпение, упоритост и разбира се обучение. Просто всеки трябва да търси баланса в тези взаимоотношения и да се учи от грешките си. Много важно е човек да умее да общува с околните и това е моята препоръка – общувайте с колегите, приятелите, семейството възможно най-много и си намерите хоби, което ще ви доставя истинско удоволствие извън работа.

5. Каква е ролята на образованието и допълнителните квалификации във вашето кариерно развитие и какви са препоръките ви в тази насока към младите специалисти?

  • Васил Панчев, CIO в Пощенска банка, началник управление “Информационни технологии”

Образованието има ключова роля в моята кариера, имам диплома по Мениджмънт от Икономически Университет – Варна и MBA от Cardiff Metropolitan University, на тази основа аз изградих успешна мениджърска кариера. Със същото значение за мен е и допълнителната ми квалификация под формата на десетки курсове и сертификати в областите на Информационните Технологии и Управлението на Проекти, които изиграха решаваща роля за реализацията ми, като ИТ и ПМ експерт, и ИТ Мениджър. Препоръката ми е непрекъснато обучение и усъвършенстване, висшето образование е добър кариерен старт за всеки млад човек, а допълнителните квалификации трябва да следват желаната посока за професионално развитие.

  • Пламен Иванов, ръководител отдел „Дигитални продукти” в Пощенска банка

Образованието при мен изигра най-важната роля, а именно да се занимавам с ИТ технологии и реално предопредели бъдещата ми професия.  Завършил съм технически университет специалност „Компютърни технологии“, което ми даде една много солидна основа за моето бъдещо развитие в сферата на компютърните технологии. Не спирам да твърдя, че човек който е в нашата сфера, трябва да се учи непрекъснато и аз съм пример за това – постоянно преминавам обучителни курсове за people management, Leadership курсове, най-различни технически новости и т.н. Всеки един курс ми дава нещо допълнително, което ми помага във всекидневната ми работа. Абсолютно задължителни са образованието и допълнителните курсове за развитие на самия човек, защото обученията дават една много добра основа, независимо в коя сфера на ИТ технологиите човек ще реши да се развива, а и не само в кариерата – всяко обучение дава и много насоки в житейски план.

6. Кой е любимият Ви IT проект, който сте разработвал/а?

  • Васил Панчев, CIO в Пощенска банка, началник управление “Информационни технологии”

В ролята на програмист обичах проекта си за Система за Окачествяване, Сортиране и Управление на Складови Наличности във фурнирното производство за предприятието, в което работех. Като Проектен Мениджър бях много ентусиазиран от проекта за фундаментален ъпгрейд на основната банкова система, който успешно ръководих в банката, в която работех. Като CIO на Пощенска банка се гордея с успешното сливане на ИТ системите на Банка Пиреос България с нашите за рекордно кратко време. Препоръката ми е да гледаме на всеки следващ проект, като на най-любим, да се вдъхновяваме от проектите си и да ги изпълняваме така, че да се гордеем с тях.

  • Пламен Иванов, ръководител отдел „Дигитални продукти” в Пощенска банка

Много интересен въпрос! В началото на кариерата си имах възможност да работя за една голяма Finteh компания, където имаше страхотни проекти като например свързване на всички училища в България в една мрежа и управлението й. На по-късен етап имах два страхотни проекта за сливания на банки, което си е истинско предизвикателство. В Пощенска банка наистина с ентусиазъм и огромно удоволствие изпитах при пускането на ONE Wallet by Postbank (Дигитален портфейл), защото заедно с моите екипи и с колеги от бизнеса на банката успяхме да създадем нещо наистина иновативно, полезно и хубаво за нашите клиенти. За момента мисля, че ONE wallet ми е любимия, но съм сигурен, че ще има доста интересни проекти и в бъдеще.

7. Кое е най-важното качество, което трябва да притежава един млад IT специалист?

  • Диана Маринова, Бизнес Партньор Човешки ресурси – myPOS

В myPOS знаем, че най-важни са желанието и страстта към това, което прави човек. Това е движещата сила зад всеки устойчив растеж, както в професионален, така и в личностен план. В нашия екип лесно се вижда това отношението към работата и ползите са неизмерими. Тук всеки е готов да помогне, на този, който иска да се научи, на този който приема съвети и не се отказва, дори когато среща трудности и именно това поставя добрите основи за развитието на млади таланти.

8. Какви “меки умения” са необходими в IT сферата?

  • Диана Маринова, Бизнес Партньор Човешки ресурси – myPOS

Едни от най-важните умения, които са нужни в тази сфера, са колаборативност и самоинициативност. В myPOS държим на това колегите да бъдат проактивни в споделянето на идеи и свободно да комуникират с всички останали, но важна роля има именно екипната работа. Работим заедно и заедно посрещаме както успехите, така и трудностите по пътя. Важно е да можеш да разчиташ на колегите си и да знаеш как да се обърнеш към тях за помощ, а при нас те винаги са готови да ти подадат ръка. В сферата ни, динамиката е ключова, и това да си адаптивен към промени и новости, помага в ежедневните дейности, но води и до много по-устойчиво дългосрочно развитие.

9. Какво трябва да знае всеки IT специалист, за да може да нарече себе си професионалист?

  • Диана Маринова, Бизнес Партньор Човешки ресурси – myPOS

За един професионалист е важно да е наясно с уменията и способностите си, да успява да анализира комплексните казуси, а те в компании като myPOS са ежедневие. За да се наречеш професионалист са нужни не просто годините стаж, а именно този опит, който трупаш в различни ситуации, които изискват аналитично мислене, умение за вземане на решения и способността да погледнеш на ситуацията от различни страни. Именно тази възможност предоставяме ние на хората в myPOS – да предизвикат себе си, за да научат повече и да се развиват като истински професионалисти в ИТ сферата.

10. Кой е най-важния съвет, който може да дадете на хората, които тепърва започват да се развиват в сферата?

  • Даниела Шишкова, University Recruiter – HPE

Не отлагайте – колкото по-рано се запознаете с възможностите за кариерно развитие и искате да се развивате, толкова по-големи са ви възможностите за такова.

11. Кои са най-важните качества, които трябва да притежава следващата вълна от таланти, за да успеят в кариерата си?

  • Даниела Шишкова, University Recruiter – HPE

За мен най-важните качества ,които търся при подбора на стажанти и младши специалисти са те да бъдат мотивирани,любопитни, устойчиви на промени, отворени и имащи желание да учат и да се развиват. Ние търсим будни млади хора с хъс,които имат куража да влезнат в международна корпоративна среда.

Similar Posts